Hoe dan?
Complexiteit:
De ophanging was technisch niet slecht - bevestigde ook de professionals na de grote beurt in juli 2020 - maar leeftijd van de schokbrekers, roest op de veerbladen en de staat van de rubbers maakten een opfrisser 'wenselijk'.
Achter eerst. Daarna - met wat vertraging door slecht verkrijgbare schokdempers - de ophanging voor aangepakt.
Sluitstuk wordt de vervanging van de schackles / veerschommels achter. Niet logisch, wel nodig gebleken want de benzinetank moet eruit om die shackles te kunnen verwijderen. Dat wordt een combinatieklusje met de restauratie van alles wat er aan de achterbumper zit. Veel van die moeren zitten 'verstopt' achter de tank.
De werkwijze is eigenlijk heel 'basaal' maar vraagt wel even aandacht:
assteunen onder het chassis (volle asbreedte vrij van de grond), wielen verwijderen, demonteren (met zo min mogelijk slijp- en sloopwerk), schoonmaken en vernieuwen van rubbers, schokdempers en bladveren. Daarna schilderen, invetten en monteren.
Let bij het (de)monteren even op de voor/achterkant van dingen als bijvoorbeeld de bladveren. Ik spreek uit ervaring...: de kant met de bushing moet onder het chassis en de losse rubbers aan de shackle!
-
Dit hebben we gedaan:
- - Een week lang elke dag alle bouten in de kruipolie zetten.
- - Alle moeren (schackle, bushing, u-bouten, schokdemper) losgemaakt.
* Een aantal met ringsleutel en wat serieus 'tikken' met een terugslagvrije hamer.
* Een enkele verhit met een gasbrandertje om de roest los te breken. - - Met een brander en ijzerzaag de bushings uit de bladveren gehaald
(zie Chrisfix's video) - - Alle ijzerdelen (as, differentieel, bladveren, u-bouten, chassisdelen):
* roestvrij gemaakt met staalborstel (op de boormachine).
* geverfd met roller in 4 lagen Hammerite metaallak 'direct over roest'. - - Nieuwe bushings ingevet en met bankschoef (leewendeel) en pullytrekker (laatste stukje) in de bladveren geperst.
- - Alle schroefdraden en moeren schoongemaakt met kleine staalborstel op de dremel.
- - Differentieel 'Breather' opnieuw gemonteerd.
- - Montage bladveren met nieuwe rubbers op de shackle (veerschommel).
- - Montage nieuwe schokbrekers met nieuwe rubbers.
- - Rubber as-stootblokken gereinigd.
- - Alle moer/bout-verbindingen met boltlocker gesmeerd en vastgezet.
- - Niet afgedekte schroefdraad ingevet met kopervet tegen roestvorming.
- - Verroeste leidingclips vernieuwd.
- - Nieuwe schackles en bushings voor.
- - Nieuwe schokbrekers voor
- - Nieuwe koppelstangen voor de stabilizatorstang
-
Daarna ff pauze...
- - De ophanging achter is volledig gerestaureerd, met uitzondering van:
* Nieuwe shackles. (volgend project, met al 't andere achterbumperwerk)
Nog op de planning staan:
Onderdeel | Nummer | Van | Oordeel |
---|---|---|---|
Kruipolie
(met 'smart straw') |
WD40 | Karwei |
Beroemd natuurlijk èn maakt 't waar! Op één moer na, alles schadevrij los gekregen. |
Shacklerubbers achter | J5355841 (OEM/Crown) | Crown /
Loup Pieces |
Prima!. |
Bushings | J535 3851 (OEM/Crown - Voor)
J535 5369 (OEM/Crown - Achter) |
Crown /
Loup Pieces |
Prima match. |
Metaallak, zwart zijdeglans. | Hammerite Z260 | Hornbach |
Prima spul. Vier lagen opgebracht. |
Schokbrekers achter | Monroe R1000
J813 4105 (OEM) |
Pitstraat |
Makkelijkste onderdeel van de hele ophanging. |
Bolt locker | Bison lock bond | Karwei |
Werkt prima. Draad wel weer goed schoonmaken na loshalen. |
Shackles achter | J535 7499 (OEM)
18271.02 (Omix Ada) |
Quadratec | Nog te installeren. |
Shackles voor | J536 4405 (OEM)
5357620K (Crown) |
B&S Autoparts |
Prima fit. |
Stabilizator koppelstangen | J536 4122 (OEM)
5357620K (Crown) |
B&S Autoparts |
Prima fit. |
Schokbrekers voor | J813 4102 (OEM)
Gabriel 61519 Proguard |
Rockauto |
Makkelijke installatie, prima fit. |
We beschrijven en fotograferen de boel wat kort en bondig. Maar mocht je nog vragen hebben of details missen over 'hoe dan'... Laat het ons weten. Geen probleem!
Hoe dan
Start
Finish
mei 2021
Loopt