Hoe dan?
Complexiteit:
Oudere rubbers gaan aan de voorkant van het raamframe 'open' staan. Bekend probleem. Volgens mij een serieuze ontwerpfout van Jeep. Water blijft in het rubber staan tegen de onderkant van het frame aan... dat gaat roesten dus.
Nieuw rubber aangeschaft en aan het demonteren geslagen: Raamknoppen losdraaien, Frame neerklappen op de motorkap en het oude rubber verwijderen door de kruiskopschroeven uit te draaien. Daarna kun je volledig bij alle roestpunten aan de binnenkant en de schade in kaart brengen.
Bij ons over de volledige breedte lichte roest dus om overal bij te kunnen ook de 'brackets' eraf geschroefd (het raamframe leunt neergeklapt op de scharnieren) en afdekdoppen verwijderd die toegang geven tot de ruitenwissers.
Uiteindelijk ook de ruit eruit gehaald om het hele raamframe te kunnen behandelen. Daarbij bleek de ruit niet origineel èn een aantal centimeters te klein. Dat probleem is destijds schijnbaar opgelost met zwarte kit... Dus ook een nieuwe, originele ruit en raamrubber aangeschaft.
-
Dit hebben we gedaan:
- - Doppen en ventialtieroosters verwijderen
- - Ruitewissers, motor en -aandrijving verwijderen
- - Het volledige frame loshalen van de scharnieren
- - RVS scharnieren van de body verwijderen
(let op! moeren van binnenuit - achter dashboard - losdraaien is het 'makkelijkst' / voorkomt kapotdraaien torxbouten.) - - Ruit verwijderen
- - Grove en loszittende roest verwijderen met een staalborstel, handmatig of op dremel / boormachine
- - Rest gladschuren met middelgrof schuurpapier
- - Stof- en vetresten verwijderen met terpetine
- - Antiroest aanbrengen (2 lagen)
- - Oneffenheden gladschuren
- - Ventilatieroosters en afdekdoppen reinigen en oppoetsen met Ultimate Black
- - Herstellen van de weggeroeste flensdelen (voor 't raamrubber)
- - Roestgaten herstellen met metaalplamuur
- - Oneffenheden vlak maken met (epoxy) fijnplamuur
- - Opnieuw in primer en lak zetten
- - Helaas, de 'deurcilinders' van de nieuwe scharnieren waren 0,5mm te nauw. Uitboren dus...
- - Terugplaatsen raam in nieuw rubber
- - Monteren nieuwe, originele duo-tone raamscharnieren aan body met flensmoeren.
(Let op! Plaatsing bepaalt speelruimte voor de deuren, dus pas na afhangen van de deuren definitief vastzetten) - - De achteruitkijkspiegel opnieuw monteren (nu op het raam, zoals 't hoort
- - Gaten afplakken met schilderstape
(zodat ML spray niet 'ontsnapt') - - Holleruimte inspuiten met ML antiroest
- - Ruitewissers, roosters en doppen terugplaatsen
- - Nieuw onderrubber met nieuwe schroeven terugplaatsen
- - Originele 'Footman loop' geplaatst
-
Daarna ff pauze...
Nog op de planning staan: - kijken of we een passend leren riempje kunnen vinden...
(om het raam neergeklapt vast te kunnen zetten op de motorkap)
Onderdeel | Nummer | Van | Oordeel |
---|---|---|---|
Schroeven raamrubber | J400 4171 (OEM) | Gamma |
Tja, het zijn maar schroeven... |
Framerubber | J545 3950 (OEM)
12302.03 (SKU / Omix-ada) |
Jeepparts.nl |
Beetje oprekken, daardoor hier en daar niet helemaal mooi. Lijkt prima, tijd zal 't leren... |
Voorruit | J575 8372 (OEM) | Autoglas Concurrent |
Prima ruitje, mèt voorgeplakt houdertje voor de binnenspiegel. Die heb ik nu dubbel dussss... |
Voorruitrubber | J545 3949 (OEM) | Loup Pieces |
Eerste rubber had een productiefout (30cm te lang)... maar prima afgehandeld! |
Scharnieren | J546 2424-5 (OEM)
RT34096 (Crown) |
Loup Pieces |
Match van de gaten was niet perfect maar te regelen. Minder was dat de deurpin van de deur niet paste (9mm ipv 9,5mm)... |
Rustbuster fe-123 rust converter | -- | Ebaco |
Eerste indruk erg goed... maar na 3 maanden bleek het hele blik hard geworden. Jammerrr, daar zit niemand op te wachten. Geen reactie van Ebaco op vragen daarover. |
Hammerite Kurust / HRK25 | -- | Amazon |
Minder snel dan Rustbuster maar prima eindresultaat! |
Maguiars ultimate black | -- | Halfords |
Geen wonderen. Gewoon prima (2x werkt beterrr). |
Motip Metaal plamuur &
Motip fijnplamuur |
-- | Werken met Merken |
Werkt fijn... met de tips van Crisfix (Iets minder 'hardener' aanhouden dan Chris). |
Motip primer & lak | P1 (1982 Jeep CJ colorcode)
Zijdeglans |
CROP |
Prima spuitnevel, goede dekking en stevig resultaat... |
Dinitrol 1000 / ML holleruimtespray | -- | Werken met Merken |
Goed spul. Lange spuitslang sproeit alleen niet zo goed als een 'gewone' spuitbus... |
We beschrijven en fotograferen de boel wat kort en bondig. Maar mocht je nog vragen hebben of details missen over 'hoe dan'... Laat het ons weten. Geen probleem!
Hoe dan
Start
Finish
sep 2020
sep 2021